April 09, 2009

Pengalaman kawan; Hilmi Hamdan face to face dgn TG Nik Abdul Aziz kat alharam


dipetik dari

http://hilmi-albesuti.blogspot.com/2009/04/masjidil-haramsuatu-kenangan.html

Suatu hari di Masjidil Haram...

Teringat aku soalan karangan BM darjah 6 dulu, “tulis SATU karangan bertajuk pengalaman manis dalam hidup anda tidak kurang dari 120 words”. So, kali ni, sebelum disuruh, aku nak kongsi dulu sedikit pengalaman yang aku kira antara yang manis la. Walaupun takde pengajaran sangat, aku nak kongsi jugak. Walaupun tak best pun, tak kire, aku nak kongsi jugak. 


Peristiwa ini berlaku sewaktu aku mengerjakan Umrah selama 12 hari bersama Abi, Ummi dan Abe pada bulan Mei 2008 yang lalu. 4 hari pertama di Madinah Al Munawwarah, Alhamdulillah aku dapat merasakan kelazatan beribadah di “Raudhah”. 8 hari berikutnya kami berada di Makkah Al Mukarramah.




Suatu hari, pada waktu maghrib, seperti biasa aku ke masjidil Haram setengah jam sebelum orang azan dan Alhamdulillah dapat duduk di kawasan bawah atap, tetapi dapat lihat Ka’bah As-Syarif dengan jelas. Sedang asyik mengaji, tiba-tiba datang seorang pak cik tua solat sunat di sebelah aku. Aku teruskan mengaji. Malas nak berpaling tengok, takut ganggu solat dia. Selepas dia selesai solat, aku berpaling menghulurkan tangan untu bersalam. Alangkah terkejut dan tak terkata-katanya aku bile pandang wajah pak cik tu. Aku mengenalinya dan aku mengaguminya. Nak tau sape? Orang di sebelah aku itu adalah Tuan Guru Hj Nik Aziz b Nik Mat, seorang ulama pemimpin gerakan Islam di Malaysia dan Menteri Besar. Abe di belakang dah jelling-jeling supaya aku buka ruang untuk dia duduk di situ jugak.

“Tok Guru nok Quran?”, aku mulakan kata-kata. “buleh jugok”. Selepas memberikan Quran wakaf di masjid itu kepada beliau, aku duk senyap je sampai solat maghrib bermula. Tak percaya rasanya orang yang solat di sebelahku adalah seorang ulama yang sangat aku kagumi. Bahu kami bersentuhan. Selepas habis solat, tok guru sekadar berzikir sambil sebelah kakinya berlunjur ke depan. Mungkin beliau letih. Aku tekad, malam ni aku nak berbual panjang dengan tokoh itu. “ Tok guru sihat ko loni?”. “dop berapo sihat siket, cepat lenguh”, jawabnya lembut. Dari riak wajahnya, beliau memang agk kurang sihat. 

Aku tahu Tok Guru pernah sekelas dengan Tok Ki aku semasa zaman belajar di besut dulu, so, aku pun mulakan perbualan. “Ana ni cucu Ust Wan Hassan Besut, tok guru kenal kan?” selepas itulah Tok Guru banyak menceritakan kisah hidup susah payah semasa dia belajar bersama Tok Ki. Beliau banyak tanya aku tentang ustaz-ustaz sahabat lamanya di Besut “ Kenal tak ust yusof? Kenal tak ust nu, ust ni, ust…..” Aku sekadar mengangguk sebab aku tak kenal sangat pun orang-orang yang disebutnya. Jugak banyak Tok Guru Nik Aziz bagi nasihat tentang belajar. Aku sekadar mendengar. Sambil berbual, aku mengurut pahanya. Nikmat rasanya dapat berbual dengan seorang orang soleh. 

Kami berbual sampailah Isyak. Sebagai kenangan aku bergambar sekeping dua dengan Tok Guru. Disebabkan aku tak bawa camera kerana takut dirampas pihak Polis, aku pinjam yang Ku Ya punya, bodyguard Tok Guru. (sampai sekarang belum dapat softcopy gambar tu, harap-harap dapat jumpa Ku ya selepas ni).

Sepanjang bersama beliau, aku dapat lihat betapa zuhudnya menteri besar Kelantan itu. Beliau ke masjid hanya bersama Ku Ya dan seorang cucunya. Takde polis yang mengawasi sebagaimana pemimpin-pemimpin lain. Pakaiannya sangat simple, berjubah putih berkopiah lembik. Kalau orang tengok pun, orang tak percaya beliau adalah pemimpin Negara. Jam tangannya jenama Casio je. Aku rasa jam aku lebih mahal. Semasa membaca Quran, aku dapati, sewaktu aku dah habis 3 muka surat, Tok Guru masih lagi di helaian yang sama. Aku yakin beliau bukan sekadar membaca, tetapi mentadabbur dan menghayati maksud ayat satu persatu. Setiap kali ada orang Malaysia yang lalu, diorang akan berhenti dan bersalam dengan Tok Guru. Pak Arab di sebelah dah pandang pelik. Mungkin dia pelik kenapa ramai orang melayu bersalam dan cium tangan Tok Guru..

Apapun, malam itu merupakan pengalaman berharga buatku. Bukan mudah untuk berjumpa, dan berbual secara personal hamper setengah jam lebih dengan seorang ulama yang disegani. 

YA ALLAH, SEBAGAIMANA KAU KUMPULKAN AKU BERSAMA ULAMA INI DI HADAPAN KA’BAHMU INI, MAKA KAU KUMPULKAN JUGA AKU BERSAMA PARA ULAMA, PARA WALI, DAN PARA SYUHADA DI PADANG MAHSYARMU NANTI..

AMEEN…

dan demikian pula di antara manusia dan binatang-binatang Yang melata serta binatang-binatang ternak, ada Yang berlainan jenis dan warnanya? sebenarnya Yang menaruh bimbang dan takut (melanggar perintah) Allah dari kalangan hamba-hambaNya hanyalah orang-orang Yang berilmu. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Pengampun. (fathir: 28)

2 comments:

  1. eh.sonoknye muhd.
    sape sangka kan ade rezki dpt jmpe.

    ReplyDelete
  2. Laa...bestnya dpt jumpa life dgn tok guru...t.kasih berkongsi ceta dlm blog. dptlah tambah ilmu n berita.

    ReplyDelete