June 11, 2009

a tribute for ammar sayang


"salam syed, boleh minta tlg susun kerusi dewan kat ARMA tak?" Ammar call meminta tolong. ada program PERUBATAN kat ARMA, so dia minta tolong org kat ARMA susunkan kerusi.

bila tugas muhd dah selesai, Ammar call smula.
"syukran syed" (budi bahasa Ammar sangat2 tinggi, betul, tak tipu !!!)

lebeh kurang la kata2 Ammar tu. AMMAR ZULKIFLI sangat2 famous dgn lemah lembut bahasanya. perkataan2 Ammar memang boleh buat orang sangat2 senang hati dengan die. jujurnya, diala antara kawan2 muhd yg paling MULIA gaya bahasanya.

Ammar sangat2 petah berbicara. setiap ayat yg die lontarkan bukan ayat2 kosong, memang ade benda baru yang boleh kita ambil pengajaran. mase Ammar sempat belajar kat Darul Quran satu sem, memamg tak pelik la Ammar jadi timbalan pengerusi student persijilan.


masa ni, Ammar tengah jadi MC untuk muhasabah sem 1 persijilan tahfiz DQ/IIUM

rakan-rakan sekerja IQ RaC 06/07

muhd rapat dengan Ammar Zulkifili mase die kat DQ. sbb ktorg keje same2 as a team. sampai kat Mesir, kami tinggal berlainan rumah, dan kami belajar dalam batch yang berlainan.

biasanya, muhd digembirakan dengan berite kawan2 nikah. tapi kali ini, kali PERTAMA muhd disedihkan dengan berita kawan; Ammar meninggal dunia

ALFATIHAH

"Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati.Dan sesungguhnya pada hari kiamat nanti segala pahalamu akan disempurnakan. Barangsiapa dijauhkan dari Neraka dan dimasukkan ke dalam Syurga maka sesungguhnya dia telah mendapat kejayaan yang sebenarnya. Dan tiadalah kehidupan di dunia ini melainkan kesenangan yang memperdayakan" ( Aali Imran: 185 )

40 comments:

  1. AnonymousJune 11, 2009

    quotes dr arwah yg sy igt smpai sekarang ... 'Jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat. Laksana anak-anak akhirat...melihat dunia dari jendela akhirat'


    ya Allah, tempatkan ia dlm kalangan para solihin... al-fatihah

    ReplyDelete
  2. sedih bile baca pasal ammar ni..

    tenanglah ammar kat sana..

    ReplyDelete
  3. tenanglah, moga syurga jadi tempat tinggalmu wahai amar.

    ReplyDelete
  4. AnonymousJune 11, 2009

    allahummaghfirlahu warhamhu wa'afihi wa'fu'anhu

    ReplyDelete
  5. semoga ammar bahagia berjumpa Penciptanya..

    ReplyDelete
  6. Allah lebih sayangkannya...

    Saya tak pernah mengenalinya tapi cerita anda di atas sudah cukup untuk saya mengenalinya...

    Kita doakan ruh beliau bersama ruh para anbiya, ulama dan syuhada. Aminnn...

    ReplyDelete
  7. wah.allah sayang kan ammar ni.
    moga-moga roh nya dicucuri rahmat.

    ReplyDelete
  8. moga rohnya dicucuri rahmat---ramai gak yg hadiri solat jenazahnya - ratusan - moga ahli jannah hendaknya.ameen

    to syed M,bwk motor hati2x..

    ReplyDelete
  9. Salam wrt.

    innalillah, syukran for the attribution to allahyarham, syahdu, sayu.
    semoga kita sama2 dpt pengajaran dari pemergian sahabat itu.
    insyaAllah.

    ReplyDelete
  10. al-fatihah..
    insyaAllah dia berada dlm golongan org2 yg soleh..
    Allah amat menyayanginya..

    ReplyDelete
  11. innalillah..
    Allah lebih sayangkan dia.
    semoga ahli keluarganya di msia tabah menerima berita ni.
    sy tak kenal sgt allahyarham, tp pemergiannya cukup utk membuatkan air mata menitis & sebak. berkali2 sy mengulang innalillah, cuba mententeramkan hati.
    perginya dia, bererti perginya seorg mujahid Islam, seorg tiang agama.
    Namun, Allah lebih tahu apa yg terbaik, mungkin pemergiannya Allah bakal gantikan dgn mujahid Islam yg baru, Allahu Akbar!!!

    Innalillahi wailaihi raji3un.
    al-Fatihah.

    ReplyDelete
  12. walau x knl tp sebak jgk..T_T
    semoga ruh beliau dicucuri rahmat

    ReplyDelete
  13. ya allah...
    sebak skali bc entry nie..
    even xknal tapi mate dah mengalirkan air2 jernih krana kesedihan....
    moga arwah ammar berada dlm golongan orng2 yg soleh...
    Ya allah tabahknlah hati shbat2 serta keluarga Arwah dlm menhadapi segala ujian yg tlah KAU sediakn.....

    ReplyDelete
  14. moga beliau tenang di sana...

    ReplyDelete
  15. walau ana x knal ammar, tapi bila ana tngok dan baca kisah dia skit ni, hati ana sedih. mnitis air mta ini, semoga amar tenang disana, amin ya rabbb

    ReplyDelete
  16. AnonymousJune 11, 2009

    prnah bkerja skali dlm satu prgrm dgn dia..mmg tggi budi bhsa...mga ditempatkan bersama para solihin..amiin ya Rabb~al-Fatihah

    ReplyDelete
  17. AnonymousJune 11, 2009

    Innalillah...
    insan yg tidak penah ana kenali..
    tp sebak bile baca entry ini..
    saudara seislamku..Allahyarham Ammar...moga rohmu dicucuri Allah dan ditempatkan dikalangan hambaNYA yg soleh...al-Fatihah..
    buat ahli kluarga,saudara mara&shbt handai beliau sabar n redha dgn ketentuan Ilahi ini..janjinya syurga yg pasti..iA.

    ReplyDelete
  18. AnonymousJune 11, 2009

    kami tetap bersamamu ammar.
    tingginya jihadmu bak ammar bin yassir.
    moga ditempatkan dalam kalangan anbiyya'..
    mujahidin..dan salafus soleh.

    ReplyDelete
  19. Rabbana maak...ameen..Quran sebagai syafaat untuknya

    ReplyDelete
  20. daripada Nya kita datang..dan kepada Nya juge kite kembali..moge dia ditempatkan dikalangan hamba2Nya yang beriman..

    ReplyDelete
  21. HaniRawajibahJune 11, 2009

    al-Fatihah...

    moga rohnya tenang di sana...

    ReplyDelete
  22. safraz_najeebJune 11, 2009

    AL-FATIHAH..

    walaupun lgsg tidak mngenali dirinya, namun sudah ckup utk sebak dgn pmergiannya dgn mbaca entry ni dan mnatap wajahnya
    sesungguhnya cinta Allah pdnya lbih pd cinta kita pdnya..
    ya Allah.. tmptkn la beliau dlm kalangan para anbiya', syuhada' dan solihin
    amin~

    ReplyDelete
  23. Al Fatihah! Saya tidak pernah berjumpa arwah. Baru hari ini saya mengenali beliau. Saudari Ayu yang baru juga saya kenal memberitahu. Saudara Izyan a.k.a Pok Yan mengesahkan berita ini dari Mesir. Yahya seusai peperiksaan tadi menanyakan perihal arwah yang khabarnya mungkin bekas jirannya suatu ketika dulu. Entah mengapa saya tersentuh. Testimoni rakan-rakannya menginsafkan diri betapa kerdilnya diri kita semua ini. Moga Allah swt merahmati arwah dan kita semua, insyaAllah!

    Allahumma firlahu warhamhu wa afihi wa'fuanhu!

    Terkesan dengan tag blog arwah :
    Jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat. Laksana anak-anak akhirat...melihat dunia dari jendela akhirat. =) Sejahteralah mu wahai as-syahid! Kamu meninggal ketika melaksanakan tugas dakwah, mencari tempat menyemai ukhwah bernama sebuah REHLAH!

    Pesanan ringkas dari ibu Ammar:

    "Assalammualaikum semua anak-anak, Ini Ummu Ammar makcik mengharapkan anak-anak yg berada sekitar ini marilah kita semarakkan semangat jihad datanglah beramai-ramai semasa pengkebumian dia pagi ahad ini. Kita ambil semangat dia dan kita semua berubah kepada keredhaan Allah. maaf kesalahan dia dan kalau dia berhutang apa-apa saja sila bagitau makcik."

    ReplyDelete
  24. sedih..walaupun tak kenal..tetAp rasa sayu..moga ALLAH rahmati dr ammar..amin.

    ReplyDelete
  25. salam takziah buat keluarga ammar...
    semoga rohnya tenang di sana ameenn...

    ReplyDelete
  26. AnonymousJune 12, 2009

    salam takziah buat keluarga ammar...
    walaupun tak kenal siapa ammar ni tapi satu tarikan untuk mengucapkan takziah kepada keluarga ammar...sebagai manusia yang lemah diri mahu bersama-sama mengucapkan takziah dan mendoakan allahyarham di tempat yang birahmati oleh Allah,para solihin...
    ana teringat adik sahabat ana yang baru meninggal dunia kerana kemalangan juga...kematiannya juga dapat dirasai oleh semua pelajar2 uitm melaka,kerana kebaikan yang amat mendalam allahyarham di panggil oleh Allah dulu...
    ya Allah,begitu senang Kau mengambil nyawa makhluk yang baik dan soleh...adakah diri ini masih di gelar insan soleh dan beriman...

    ReplyDelete
  27. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  28. .gudbye is hurt m0re than anything, especially when i know u won't say hello again.. what can i say ama.. we have so many memories..so many things to lo0k back on.. i learned so much fr0m u, gained so much.. i loved the way u made me laugh, i hated when u made me cry.. but i hated most was when i must to say so l0ng n gudbye..did u know ama.. gudbye make me think u make me realize what i have, what i've l0st n what i've taken f0r granted.. please come into ma dream ama.. I need to see n talk with u.. eventhough just f0r a 0ne time.. u know that im n0t easy to cry but ur goodbye bring tears in ma eyes ama..’thnks’ a l0t.. I miss u ama.. wait f0r me yah.. I’ll follow u n we’ll meet in jannah paradise insyaALLAH.. I miss u so much ama.. -ihsan

    ReplyDelete
  29. AnonymousJune 13, 2009

    ~mmg pilihan DIA~
    w'laupon x pernah kenal n bkan student d mesir skali pon, sgt2 tersentoh bile bace sumer testi..
    die mmg hebat......huhu..

    ~Al-Fatihah~

    ReplyDelete
  30. salam..walaupon tidak mengenali Allahyarham Ammar akan tetapi hati ini menjadi sayu dan pilu tatkala mendengar berita yg sungguh menyedihkan ini... Bergenang airmata seakan2 sudah mengenalinya bertahun2...Semoga ditempatkan dikalangan org2 yg beriman...Insyaallah...
    Salam takziah buat keluarga "Allahyarham AMMAR"...

    ReplyDelete
  31. AnonymousJune 14, 2009

    AL-FATIHAH..takziah kpd ahli keluarga arwah..moga ditempatkan di kalangan org2 y soleh..ameen

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum,

    Segugus Al-Fatihah buat beliau semoga bersama para solehin di sana.

    Begitulah episode hidup manusia, yang hidup pasti akan mati. Tiada yang kekal melainkan Allah SWT semata.

    ReplyDelete
  33. AnonymousJune 16, 2009

    AL-FATIHAH buat Allahyarham ammar,smga dtmpatkan dkalangan org2 yg beriman dan beramal soleh...aminn.....

    ReplyDelete
  34. AnonymousJune 16, 2009

    salam..sbk ble bce entry ni..wlpn ana xknl ammar,tap ble bce crte y nta 2lis mcm da b'thn2 knl dy..bnyk nyew pgrbnan arwh.smge dtmptkan dklngan org2 y b'iman..insyaallah,al-fatihah...

    ReplyDelete
  35. AnonymousJune 24, 2009

    SAlam.Walaupun tak pernah mengenali Ammar, amat tersentuh membaca entry2. Hanya mengenali ibu dan ayah Ammar yg mempunyai budi pekerti yg sungguh mulia dan itulah yg dwarisi oleh arwah. Saya berazam utk mendidik amanah Allah sepertimana ayah dan ibu arwah Ammar telah mendidiknya.Semoga Allah memberikan ketabahan kepada kkeluarga Ammar dan semoga rohnya berada bersama2 org2 yg beriman.Amin. Al Fatihah.

    ReplyDelete
  36. AnonymousJune 28, 2009

    salam, saya mengenali ammar sejak kecil lg kat Kelantan, tp xlah rapat pun...coz saya pun mmg pendiam..
    mase kat mat3 pun saya kurang bgaul sgt ngan die...tp sdkit sbyk kalu ad mase sembang2 ckit ngan die, saya terasa cukup dihargai oleh 'Ammar...
    kami ad la hubungan dua pupu...n adik die (Ikhwan Zul) mmg sorg yg ckal n peramah mcm beliau...
    mungkin itu sdikit sebanyk ana yg pndiam ni dpt mngenali beliau melalui adiknye @ lbih lg...
    moga2 Allah tmptknnye dlm golngn yg soleh n mujahid...amin...

    ReplyDelete
  37. ak kan kamu ama~
    da sebulan n rase mcm baru je semalam..
    lg 16 ari je besday kite ama huhu =(

    ReplyDelete